hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > چندرسانه ای > سمنان| هزینه 72 میلیارد ریالی دفن زباله در شهر سمنان

سمنان| هزینه 72 میلیارد ریالی دفن زباله در شهر سمنان

متوسط تولید روزانه زباله به ازای هر شخص در جهان 300 گرم، در ایران و استان سمنان 700 گرم است که این امر منجر به تولید روزانه 58 هزار تن زباله با نسبت 70 درصد تر و 30 درصد خشک در کشور می‌شودطبق گزارش‌ها، 70 درصد زباله‌های جهان بازیافت می‌شود، این درحالی‌که در ایران این مهم تنها در 20 درصد از زباله‌ها اتفاق می‌افتد و سطح مشارکت پایین ایرانیان در تفکیک 20 میلیون تن زباله سالانه، یکی از دلایل کسب این رقم است چراکه در ایران تنها 10 درصد زباله‌ها در مبدأتفکیک می‌شود.

کمبود اعتبار مانع اجرای طرح تفکیک زباله در مهدیشهر است

شهردار مهدیشهر گفت: چالش انباشت و دفن غیراصولی روزانه 15 تن زباله خانگی شهر مهدیشهر جدی و نگران‌کننده است.

مسعود حاجی بگلو افزود: طرح تفکیک زباله از در منازل که قرار بود در سال گذشته در مهدیشهر اجرایی شود به دلایل مختلف ازجمله کمبود اعتبار تاکنون عملیاتی نشده است.

او خاطرنشان کرد: ماهانه 600 تن از زباله خانگی شهرهای مهدیشهر و درجزین در مکانی در اطراف جاده مهدیشهر- سمنان انباشت می‌شود که این امر در بلندمدت به مشکلات زیست‌محیطی در منطقه دامن می‌زند.

حاجی بگلو ادامه داد: شهرداری درجزین روزانه پنج‌تن زباله در اطراف جاده مهدیشهر- سمنان بدون آنکه برای دفن این زباله‌ها برنامه داشته باشد، انباشت می‌کند.

او تصریح کرد: با توجه به ظرفیت سمنان در انباشت و دفن زباله، می‌توان از مناطق دفن زباله مرکز استان برای انتقال زباله‌های شهرهای مهدیشهر، شهمیرزاد و درجزین بهره برد.

حاجی بگلو اضافه کرد: اکنون مراحل تفکیک زباله در محل انباشت زباله مهدیشهر از سوی بخش خصوصی در حال انجام است، اما در بلندمدت انتقال این زباله‌ها به مرکز استان اجتناب‌ناپذیر است.

ضرورت راه‌اندازی دستگاه‌های زباله‌سوز

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: رفع معضل انباشت غیراصولی زباله از استان مازندران در روستاهای فولاد محله و اگره از توابع شهرستان مهدیشهر نیازمند عزم ملی است.

او خاطرنشان کرد: مرکز بهداشت بخش شهمیرزاد سالانه چندین بار از آب چشمه و سفره‌های زیرزمینی این مناطق نمونه‌برداری می‌کند و بر اساس آخرین ارزیابی‌های انجام‌شده، آب آشامیدنی قابل‌استفاده در این مناطق بهداشتی و سالم است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ادامه داد: روزانه ده‌ها کامیون زباله از مرکز استان مازندران در حوالی روستاهای مرزی شهرستان مهدیشهر انباشت می‌شود که این امر باعث نارضایتی شدید روستاییان ساکن این مناطق شده است.

او اضافه کرد: در چند سال گذشته نامه‌نگاری‌های قابل‌توجهی با اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران برای رفع این چالش انجام شد، اما تاکنون برای رفع این چالش اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

هزینه 72 میلیارد ریالی دفن زباله در شهر سمنان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان گفت: روزانه حدود 100 تن زباله در این شهر تولید می‌شود که دفن این میزان زباله‌ها ماهانه هفت میلیارد و 200 میلیون ریال برای این سازمان هزینه دارد.

حمیدرضا پیوندی با اشاره به اینکه روزانه حدود 500 تا 600 کیلوگرم پسماند پزشکی در سمنان تولید می‌شود، اظهار داشت: دفع این میزان زباله عفونی ماهانه معادل 400 میلیون ریال برای شهرداری هزینه دارد.

پیوندی بیان کرد: تفکیک زباله از مبدأ در حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی مؤثر است و با توجه به خطرناک بودن پسماندهای پزشکی، باید در محل تولید بی خطرسازی شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان ادامه داد: مراکز دارای پسماندهای پزشکی بی خطرسازی این مواد را رعایت می‌کنند.

او ابراز داشت: شهرداری مسئول دفع و دفن این زباله‌ها پس از بی خطرسازی پسماندهای پزشکی توسط این مراکز است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد